donderdag 3 september 2009

03.09.2009

Hei! (Hallo!)

Na twee dagen in Helsinki te vertoeven maak ik graag even tijd voor een round-up van zaken die me al opgevallen zijn.

- Het voetpad staat hier gelijk aan het fietspad, je wordt constant voorbijgesneld door enthousiaste fietsers.

- Zo goed als iedereen van die fietsers draagt een fietshelm, ook al is dit niet wettelijk verplicht.

- In alle openbare gebouwen staat er zeep bij de in-en uitgangen, voorzorgsmaatregelen tegen de verspreiding van de Mexicaanse Griep.

- Ingrediënten staan op de verpakkingen van etenswaar enkel in het Fins en het Zweeds vermeld. Behoorlijke bummer als je op zoek gaat naar dingen zonder vlees.

- Nog eentje over het verkeer: automobilisten lijken maar weinig compassie te hebben met voetgangers die willen oversteken. Hier geen praktijken zoals in Gent en je blindelings aan een oversteekbeurt wagen!

- Voor lege kleine flesjes, grote flessen en blikken krijg je respectievelijk 20, 40 en 15 eurocent per stuk terug als je deze in onberispelijke staat terug brengt naar de winkel. Verzamelen geblazen dus, en altijd met een volle rugzak afval naar huis. Iets wat de plaatselijke clochards ook al goed doorhebben.

- Jongeren dragen hier geen rugzak, maar vervoeren alles in een stoffen zak.

- Supermarkten zijn dagelijks open van 7u tot 21u, op zaterdag van 7u tot 12u en op zondag van 12u tot 21u. Luxe.


Zo, dat zijn de voornaamste zaken tot nu toe.

Kiitos! (Dankjulliewel!)

2 opmerkingen:

  1. Dag Jasper, heel blij met uw verslag uit Helsinki, zo leren wij ook wat bij. vraagje: is het mogelijk de nederlandse vertaling naast uw fins te plaatsen. Hoe is het onderhoud met uw stagebegeleidster verlopen? n.Dirk en ik zijn vandaag naar Eindhoven geweest voor een 2de opinie ivm schouder: geduld,geduld,geduld.... en oefenen, in het water,met een katrol met zijn goede arm zijn slechte opheffen en van de dingen.
    Hier nog enkele vragen:1. welk weer in Helsinki? Moet jij zelf uw eten klaarmaken? Is de school daar al begonnen? Zijn er daar in de buurt bekende bezienswaardigheden?
    Als wij van hier bellen, moet jij dan nog extra betalen? Vele natte groetjes(van de regen hé) Nonkel Dirk en Tante Linda Tot nog ééns.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hog, efkes op alles proberen antwoorden hé.

    - nederlandse vertalingen komen eraan

    - gesprek met stagebegeleidster was goed, ze was heel enthousiast en blij om een internationale student te mogen begeleiden. nu is 't afwachten tot maandag, dan heb ik een gesprek met m'n stagementor

    - het weer is goed hier, tussen de 15 en 20°C. veel zon overdag, nu is 't hier volop aan 't donderen

    - eten moet ik zelf klaarmaken, jawel. blij dat ik vandaag een Lidl gevonden heb met producten waar wel een engelstalige lijst van ingrediënten opstaat!

    - school is hier al begonnen. hun "grote vakantie" loopt van juni tot half augustus

    - bekende bezienswaardigheden... er is de domkerk (een mooi wit gebouw)en het olympisch stadion van de olympische spelen in 1952. momenteel is hier het europees kampioenschap voetbal voor vrouwen aan de gang, volgende week is de finale in het olympisch stadion, ik ga proberen om er bij te zijn.

    - ik denk wel dat ik ook zal moeten betalen als er gebeld wordt. smsjes van finland naar belgie kosten me 14 cent per bericht (wat nog meevalt)

    Zo, das ongeveer alles denk ik? Heel veel sterkte voor N. Dirk wat zijn revalidatie betreft!

    Jasper

    BeantwoordenVerwijderen